De Würth-groep

würth groep

Wereldwijd marktleider in bevestigingsmateriaal

De Würth-groep is wereldwijd marktleider in zijn kernactiviteiten, de handel in montage- en bevestigingsmateriaal. De groep bestaat momenteel uit meer dan 400 bedrijven in meer dan 80 landen en heeft ongeveer 77.000 werknemers in dienst. 32.000 van hen zijn vast in dienst als verkoopmedewerkers in de buitendienst. Volgens de geconsolideerde jaarrekening genereerde de Würth-groep een totale omzet van 13,6 miljard euro in het boekjaar 2018.

Voor de kernactiviteiten, de Würth Line, bestaat het productassortiment voor ambachtelijke en industriële bedrijven uit meer dan 100.000 producten: van schroeven, schroefaccessoires en verankeringen tot gereedschap, chemisch-technische producten en beschermingsmiddelen. De Allied Companies in de Würth-groep, die in nauw aan de kernactiviteiten verwante bedrijfstakken of in gediversificeerde branches actief zijn, maken het assortiment compleet met producten voor bouwmarkten, materiaal voor elektrische installaties, elektronische componenten (zoals printplaten) en financiële diensten.

We zijn een familiebedrijf

Würth is een familiebedrijf dat in 1945 door Adolf Würth werd opgericht. Prof. Reinhold Würth is de huidige Voorzitter van de Raad van Toezicht van de familiestichtingen van de Würth-groep. Hij nam het bedrijf op 19-jarige leeftijd over na het overlijden van zijn vader en bracht het in de jaren daarna verder tot ontwikkeling. Vanuit de beginjaren van het bedrijf in naoorlogs Duitsland vormde hij de tweemanszaak om in een wereldwijd actieve handelsgroep. Vandaag de dag vertrouwen inmiddels meer dan drie miljoen klanten wereldwijd op de service van Würth.

Onze filosofie

Het is de verdienste van Reinhold Würth dat de Würth-groep een duidelijke richting voor het bedrijf kent: gekenmerkt door een krachtig merkbeleid, een toekomstgerichte productstrategie, nabijheid tot de klant, een helder kwaliteitsoffensief, visionair denken en niet in de laatste plaats een sterke ondernemingscultuur. Bettina Würth, de dochter van Reinhold Würth en Voorzitster van de Raad van Advies, ziet er samen met de Centrale Raad van Bestuur op toe dat deze waarden worden nageleefd en verder worden ontwikkeld.

Het merk Würth - kwaliteit sinds 1945

Al meer dan 70 jaar is Würth een van de meest toonaangevende kwaliteitsmerken op het gebied van montagetechniek. Dankzij de duidelijke focus op professionele gebruikers en een strikte afstemming op kwaliteit en service staat de naam Würth tegenwoordig in meer dan 80 landen voor kwaliteit en betrouwbaarheid.

Met de leidende logistieke en verkoopoplossingen bedient Würth wereldwijd meer dan 3 miljoen klanten uit handwerk, bouw en industrie en is altijd bij hen in de buurt. Als familiebedrijf zet Würth zich tevens met hart en ziel in voor kunst-, sport- en sociale projecten.

Verantwoording nemen: Würth is betrokken

Handelen als ondernemer betekent handelen met het oog op de toekomst. Dit principe heeft Würth al vanaf de beginjaren als familiebedrijf hoog in het vaandel staan.

Würth is betrokken – dat geldt natuurlijk voor onze kernactiviteiten, maar gaat in zijn totaliteit de klantgerichtheid ver te boven. Als 'goede burgers' in de maatschappij zijn wij actief bij zeer verschillende initiatieven, ondersteunen we instellingen voor algemeen nut en ondersteunen we vele projecten op het gebied van kunst en cultuur, onderzoek en wetenschap alsmede opleiding en scholing. En dat hoeven niet altijd grote, bekende projecten te zijn. Vaak zijn het ook zeer kleinschalige initiatieven die niet zo zichtbaar, maar daarom niet minder belangrijk zijn.

Visie

De Würth-groep behoort tot de grootste aanbieders van montage- en bevestigingsmateriaal voor handwerk en industrie ter wereld. Waarom doen we dit? We zijn dol op verkopen. We willen onze klanten niet alleen tevredenstellen, maar inspireren. We willen ideeën aandragen die het bedrijf van onze klant vooruithelpen. Al wat succesvol is gebleken, zetten we consequent voort en nieuwe dingen gaan we niet uit de weg – optimistisch, dynamisch en vasthoudend. Het is onze visie om als beste verkoopteam de Nummer 1 bij onze klant te worden.

In 2011 nam Adolf Würth GmbH & Co. KG voor het eerst deel aan de benchmarkstudie 'Werkplekcultuur' van het Duitse Great Place to Work®-instituut. In de categorie voor meer dan 5000 medewerkers nam Würth de vijfde plaats in en verkreeg daarmee de onderscheiding 'Beste werkgevers van Duitsland'.

Als familieonderneming met een sterke bedrijfscultuur is de Würth-groep daar goed op ingericht. Management met een visie in combinatie met een strikte prestatiegerichtheid en waardering voor de inzet van de medewerkers kenmerken de onderneming al vanaf de beginjaren en zijn in belangrijke mate door Reinhold Würth vormgegeven. Toen al was het devies: wacht niet tot klanten zelf komen maar stap actief op ze af.

Een van de door Reinhold Würth opgestelde grondregels voor het bedrijf was dan ook "achter de berg en om de hoek kijken" en de gebaande wegen verlaten om ingangen voor optimalisaties te verkrijgen. Als voorzitter van de Adviesraad van de Würth-groep zet Bettina Würth, dochter van Reinhold Würth, deze traditie voort.

Exemplarisch voor het visionaire denken binnen het concern is de 'Visie 2000', die Reinhold Würth in 1987 ontwikkelde: In 1987 bedroeg de omzet van de Würth-groep 700 miljoen euro. Tot aan de eeuwwisseling moest de onderneming vijf miljard euro aan omzet zien te bereiken. Dat doel werd in het boekjaar 2000 exact gehaald.

En het gaat verder, met een grensverleggende, nieuwe visie: Voor het boekjaar 2020 heeft de Würth-groep zich het doel gesteld om met 100.000 medewerkers een omzet van 20 miljard euro te behalen.